جوانسازی پوست صورت از سلول های بنیادی

جوانسازی پوست صورت از سلول های بنیادی

سلول درمانی با سلول های بنیادی
سلول های فیبروبلاست نقش مهمی در حفظ داربست بافت پیوندی دارند و عملكرد اصلی آن ها تولید پروتئین كلاژن می ‌باشد. جدیدترین تكنیك در جوانسازی پوست و صورت استفاده از سلول های بنیادی پوست خود فرد به عنوان یك ماده پركننده زنده است كه توانایی تكثیر و نیز تولید كلاژن را دارد كه ماده اصلی قوام ظاهر جوان پوست می‌ باشد.

در این روش ابتدا سلول های فیبروبلاست از قطعه كوچكی از پوست بیمار استخراج شده و در محیط كشت اختصاصی تكثیر می‌ شود. سپس سلول های تكثیر شده مجددا در محل گود شده پوست مانند چین و چروك ‌ها یا جوشگاه های ایجاد شده پس از زخم یا محل آكنه یا جوشگاه‌ های ناشی از آسیب تزریق می ‌گردد. فیبروبلاست در محل تزریق شروع به تولید كلاژن كرده و محل فرو رفتگی‌ یا نقص پوستی را پر می‌ كند كه این موضوع با میكروسكوپ الكترونی مورد تایید قرار گرفته است.

امروزه در کلینیک دکتر ایگدر کاشت مو با سلول های بنیادی نیز مورد انجام قرار می گیرد و نتایج درخشانی را به همراه دارد. این موضوع ثابت می کند که بهره گیری از سلول های بنیادی هم برای جوانسازی پوست صورت و هم برای افزایش تراکم موهای سر مفید واقع می شود.

از این تكنیك در حال حاضر در كشورهای معدودی استفاده می ‌شود و ایران جزو اولین كشورهایی است كه این عمل را با موفقیت انجام داده است. در این روش سلول ها به طور تدریجی كلاژن سازی می ‌كنند و لذا نتیجه در دراز مدت قابل مشاهده است. در این روش كه در واقع یك روش سلولی خویش سازگار می‌ باشد، سلول ها متعلق به خود فرد است و لذا سیستم ایمنی فرد تحریك نمی ‌شود و اثر دراز مدت آن از نكاتی است كه ارجحیت این روش را نسبت به سایر روش‌ های تزریق مواد پركننده مثل تزریق اسید هیالورونیك نشان می ‌دهند، زیرا پایداری اثر در پركننده‌ هایی مثل اسید هیالورونیك موقتی و در حد چند ماه بوده و همواره خطر تحریك سیستم ایمنی وجود دارد.

جوانسازی پوست با سلول های بنیادی
RenuDermCell محصول سلولی اتولوگ است که جهت بهبود خطوط چین و چروک خط خنده، دور چشم، خط اخم و خط پیشانی و همچنین اسکار آکنه برخی نواحی با درجه خفیف تا شدید در بزرگسالان به کار می ‌رود. با راه ‌اندازی خط تولید این محصول، كشور ایران در رده ۱۳ كشور برتر دنیا در زمینه سلول‌ های بنیادی پوست و محصولات پوستی قرار گرفت.

به دنبال تحقیقاتی كه از سال ٢٠٠٥ و ٢٠٠٦ مرکز تحقیقات پوست و سلول بنیادی و پژوهشگران رویان در تولید فیبروبلاست، كراتینوسیت و ملانوسیت و تمام رده ‌های پوستی آغاز كردند. این سلول ‌ها در درمان اسکارهای آكنه، اسکارهای اتروفیك، اسکارهای لیشمانیوزیز، زخم ‌های مزمن، زخم‌ های دیابتی و سوختگی ‌های محدود مورد استفاده گسترده قرار گرفت که با نتایج مطلوبی همراه بوده است.

مقالات منتشر شده از سال‌ های ٢٠٠٨ – ٢٠١٥ توسط تیم پژوهشگران مركز تحقیقات پوست و سلول‌ های بنیادی دانشگاه علوم پزشكی تهران و مركز تحقیقات پوست و سالك و پژوهشكده رویان زیر نظر اینجانب زمینه ‌ای را فراهم كرد تا منجر به تولید فراورده‌ های سلولی گردد. در حال حاضر مرکز تحقیقات پوست و سلول ‌های بنیادی جزو معدود مراكزی است که سلول درمانی را در حوزه پوست به صورت فعال انجام می‌ دهد و دارای دو كلین روم بالینی و تحقیقاتی و درمالب بسیار مجهز و دستگاه‌ های بسیار پیشرفته می‌ باشد. همچنین خط تولید این محصول توسط سازمان غذا و دارو تأیید شده و مجوز GMP را دریافت كرده است.

در سلول درمانی، سلول‌ های فیبروبلاست از خود بیمار گرفته شده، تکثیر می ‌شود و سپس به مناطق چین و چروک پیوند می ‌شوند. با این روش (سلول درمانی) می ‌توان با استفاده از سلول ‌های فیبروبلاست خود فرد، بهبودهای مناسبی را در ترمیم پوستی مشاهده نمود و از آنجایی که از سلول ‌های خود شخص استفاده می ‌شود، عارضه دفع سلول وجود ندارد. فیبروبلاست ‌های تزریق‌ شده موجب افزایش پروتئین‌ های ماتریکس خارج سلولی و افزایش سنتز کلاژن شده و از این طریق بازسازی پوست را تحریک می ‌کنند.

بنابراین شروع اثر محصول رنیودرم ‌سل سریع نبوده و روند اثرگذاری آن تدریجی است. طول مدت اثربخشی این محصول با توجه به مطالعات صورت گرفته ۳-۴ سال است. این محصول با کمی اصلاح مشابه LAVIV (azficel-T) محصول شرکت آمریکایی فیبروسل است. از محصول رنیودرم ‌سل به‌ویژه برای بهبود چین‌ و چروک‌های متوسط تا شدید دور لب بزرگسالان استفاده می ‌شود.